Введіть, будь ласка, Ваші контактні дані, ми Вам зателефонуємо

Ваш запит успішно відправлено

Ваші контактні дані

Ім’я:
Телефон:

Потрібна допомога?

Ми зібрали для Вас відповіді на всі актуальні питання в розділі "Підтримка"

Перейти до розділу "Підтримка"

Оберіть, будь ласка, форму обслуговування та вкажіть необхідні дані, які потрібні для проведення ідентифікації та пришвидшення вирішення питання

Ваш запит успішно відправлено

Потрібна допомога?

Ми зібрали для Вас відповіді на всі актуальні питання в розділі "Підтримка"

Перейти до розділу "Підтримка"

Вкажіть, будь ласка, необхідні дані, які потрібні для проведення ідентифікації та пришвидшення вирішення питання

Ваш запит успішно відправлено

Потрібна допомога?

Ми зібрали для Вас відповіді на всі актуальні питання в розділі "Підтримка"

Перейти до розділу "Підтримка"

Спільна заява Київстар, Vodafone Україна та lifecell щодо посилення енергостійкості мереж

Забезпечення надійного зв’язку для українців – ключовий пріоритет роботи компаній Київстар, Vodafone Україна та lifecell, особливо в умовах війни. У своїй роботі оператори завжди дотримуються чинного законодавства України та підтримують прагнення держави забезпечити українців надійним зв’язком під час війни, інвестуючи значний ресурс у сталу роботу мобільної мережі під час відключень електроенергії. Всі три оператори вже інвестували в енергонезалежність своїх мереж понад 3 млрд гривень, оновили на своїх базових станціях 370 тисяч акумуляторів , придбали 5,4 тисячі генераторів та інших джерел безперебійного живлення. Таким чином - у кілька разів збільшили ресурси для автономної роботи своїх мереж у порівнянні з 2022 роком.

Нещодавно Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ), який управляє електронними комунікаційними мережами під час воєнного стану, прийняв Розпорядження №539/2344, яке зобов’язує операторів зв’язку забезпечити у вкрай стислі терміни 100% автономність мобільного зв’язку та інтернету протягом 10 годин під час відключень електропостачання.

Виконання операторами Розпорядження НЦУ критично залежить від ситуації в енергетиці. Графіки відключень, які застосовуються сьогодні в країні, унеможливлюють роботу обладнання телекомунікацій під час блекаутів протягом 10 годин. Вимоги НЦУ потребують чіткої взаємодії з енергетиками і повної перебудови інфраструктури в частині енергозабезпечення та розміщення обладнання.

Для виконання цих вимог важливим є постачання електроенергії протягом часу, який необхідний для повного заряджання обладнання резервного живлення. Це вимагає надання дозволів з боку постачальників електроенергії (обленерго) на збільшення потужності електричного струму, що живить базові станції, оскільки збільшення кількості акумуляторів створює подвійне навантаження на енергосистему. За приблизними розрахунками, аби забезпечити заряджання акумуляторів, які будуть живити базові станції мобільних операторів протягом 10 годин у випадку знеструмлення, знадобиться потужність близько 2,8 ГВт*год електроенергії на добу. Для цього потрібно задіяти потужність по суті одного енергоблоку АЕС.

У цьому зв’язку 19 липня 2024 р. регулятор в сфері енергетики НКРЕКП схвалив зміни, націлені на впровадження оптимальної процедури розгляду з боку обленерго заяв операторів зв’язку на збільшення потужності електропостачання для базових станцій. Це – важливе рішення з боку НКРЕКП для підтримки галузі зв’язку, за що ми вдячні. Оператори вже розпочали здійснювати перші кроки разом з енергетиками в рамках спрощених правил.

Окрім вищезазначеного, важливо враховувати й інші фактори, які впливають на виконання вимог НЦУ, як то:

  • нестача персоналу операторів та підрядних організацій, достатнього для обслуговування резервного обладнання, та пошук можливостей бронювання технічних працівників (за приблизними підрахунками, потреба в додатковому наймі спеціалістів налічує десятки тисяч працівників). Мережі операторів обслуговує велика кількість підрядних організацій по всій України, співробітників яких мобілізують. Необхідними навичками володіє обмежена кількість спеціалістів, а навчання нових забирає час і ресурси;
  • неможливість встановлення й обслуговування генераторів на дахах будівель, де розташовано більшість базових станцій (особливо у великих містах зі значною щільністю населення, де спостерігається підвищене навантаження на мережі), оскільки це заборонено відповідними будівельними й санітарними нормами;
  • відсутність на ринку України необхідної кількості акумуляторних батарей та стаціонарних генераторів, необхідність закуповувати їх за кордоном, ускладнена логістика і тривалий час поставок закордонними постачальниками;
  • недостатня швидкість та збалансованість законодавчих процедур щодо зміни договорів оренди державного та комунального майна для розширення займаних додатковими шафами з батареями площ тощо. На сьогодні розширення орендованої площі на об’єктах державної/комунальної власності вимагає участі в процедурі аукціонів на Prozorro і займає у середньому 6 місяців;
  • критично нестабільна ситуація в енергетиці та тривалі відключення електроенергії призводять до погіршення мобільного покриття і якості послуг; під час блекаутів навантаження базових станцій внаслідок підвищення трафіку (подекуди у 3-4 рази!) впливає на швидкість та якість інтернету, а інколи й на його доступність, скільки при перенавантаженнях застосовується пріоритезація голосового зв’язку. Отже під час знеструмлень неможливо забезпечити показники якості, про які йдеться в розпорядженні.

Враховуючи зазначені фактори, мобільні оператори вимушені поінформувати своїх користувачів, що навіть при максимальних зусиллях, які ми, безумовно, щодня докладаємо зі свого боку, забезпечити на 100% автономність мобільного зв’язку та інтернету протягом 10 годин під час відключень електропостачання вкрай складно. Всі три оператори продовжують працювати над посиленням енергостійкості своїх мереж, орієнтуючись на реальні терміни та обсяги виконання робіт, що зумовлені об’єктивними зовнішніми чинниками.